Visitor Counter by Digits

Blog

Motocyklový deník. Kapitola 40. Stopařův průvodce motorkáře po poštovních známkách.

Posted by dan022 at February 07, 2010 12:05am
Tak tohle bude asi zdánlivě nejobskurnější příspěvek v mým blogu, ale pokud se do něj pustíte, na jeho konci asi budete nuceni změnit názor, tak jako jsem byl nucen svůj názor na „motorkářskou filatelii“ přehodnotit já. Proto vlastně tento příspěvek vlastně vůbec vznikl. Tak se nebojte, naopak slibuju stopařova průvodce po historii motocyklů v poštovních známkách s přihlédnutím k těm našim. Prvotním hybatelem je ovšem také to, že se při své stávající práci dostávám do styku se známkami a tudíž i s filatelisty. Na druhou stranu -  jsou tady dlouhé zimní večery a není třeba jen čumět na bednu nebo sedět u compu, ale věnovat se nějaké ušlechtilé starosvětské zábavě jakou filatelie bezesporu je. Filatelisti vyvolávají ve společenském povědomí částečně zkreslenou představu – podobně jako rybáři či myslivci anebo koneckonců i motorkáři. Filatelistu ovšem na první pohled nepoznáte podle mundúru, ale když na to přijde…. Je to prostě člověk pohroužený do velmi specifického světa. Filatelisti nejsou ovšem jen „podivíni“, ale je najdeme mezi nimi i mnoho významných osobností, které holdovali či holdují této vášni. Namátkou zesnulý Freddie Mercury (jeho album známek bylo k vidění na veletrhu Sběratel 2008) či současný francouzský prezident Nicolas Sarkozy. Z prapůvodní funkce ceniny na jedno použití pro úhradu služby – de facto kolku na zasílání dopisů - se v průběhu staletí vyvinula z tvorby známek umělecká disciplína, která vytváří jedinečná miniaturní umělecká díla. Ta mohou mít nejrůznější náměty – od reprodukcí slavných obrazů, motivů přírody až po techniku - včetně motocyklů. Když se někdo zajímá sbíráním známek z určitého oboru (flora či fauna, architektura, sport atd.) je tzv. tematickým filatelistou. Takoví lidé samozřejmě v první řadě sbírají vybraná témata, ale často se neomezují jen na samotné známky, ale i nejrůznější doprovodné aktivity jako jsou razítka, výplatní nálepky, zvláštní dopisnice, pohledy či ostatní tiskové materiály (plakáty, prospekty) související s daným tématem. A protože taková sběratelská vášeň vede svého provozovatele i k hloubkovému studiu daného oboru, divili byste se, co takový „páprda“ s lupou a pinzetou v ruce ví o mašinách, jejich historii, značkách i technických parametrech! V tom by jistě strčil do kapsy leckoho z naší motoristické publicistiky nebo marketingu. Tento článek vznikl s laskavou pomocí a ze studia materiálů pana ing. Jiřího Horáka, který je naším největším specialistou na známky s dopravní tematikou – tedy i motorek.  Motocykly se na známkách objevují v různých souvislostech. Může jít o modely historické, známku s motivem závodů či portrétem slavného závodníka. Co je ale zajímavé, že se velice často dostávají na známky obskurních států jako Tatarstán, Kyrgyzstán, Altaj, Madagaskar, Ostrov Sachalin, Nikaragua, Burkina Fasso. Turecko nebo Bulharsko – to je už Evropa! :-) Afghánistán – bývalý "spojenec" východního bloku v době přátelské sovětské pomoci například  vydal fešnou známku s legendární eMZetou, v pozadí s potiskem berlínské TV Turm (viz galerie). Že se – především malorážní - motorky dostaly na známky našich obchodních přátel z Vietnamu, je jasná věc. Jen jsem mezi nimi nenašel Babetu… určitě by si ji tam u nich zasloužila! :-) Výtvarná zobrazení bývají různá – fotografie, ale častěji grafika, především rytina. České známky zaspaly za minulého režimu poněkud vývoj v technologii výroby, ale právě díky tomu je dodnes používaná oceloražba vysoce ceněná na mezinárodním poli. Oproti ofsetovým známkám např. z USA.  Historie našich motorek se kupodivu odrazila nejen na našich známkách domácích, ale díky své proslulosti i ve světě. Maledivy kupříkladu vydaly aršík se 6 známkami s různými motocykly. Mezi nimi je i legendární Liebitzův Boehmerland. Bulharsko zobrazilo na své známce historický model Laurin & Klement typ BZ 1902. Podklady pro napsání následujících řádek jsem načerpal z trojdílné série článků od pana Ing. Jiřího Horáka v časopise Filatelie „Historie značek motocyklů z území Československa 1, 2 a 3“. Historie českých jednostopých motovidel začíná motocyklem Laurin & Klement, typ A 1889.  Václav Klement na výstavě v Paříži zakoupil motocyklettu Werner s pomocným motorkem na předním kole a ta ho inspirovala k výrobě prvního našeho motocyklu nazvaného typ A. Ten se samozřejmě dočkal svého vyobrazení v československé známkové emisi z roku 1975. Tehdy byla vydána celá řada, která obsahuje celkem 6 našich tuzemských motorek: již zmíněný Typ A L&K 1898, Orion - Michl 1903, Itar Janatka 1921, Jawa 175 Praha 1935,  Jawa 250 – Praha 1945 a ČZ 150 Strakonice 1951 (viz galerie). Výtvarně se této série zhostil Kamil Lhoták. Další motorkou z této série je tedy vyobrazení motocyklu Orion 3 HP z továrny zemědělských a důlních strojů Viléma Michla ve Slaném. Na koho se ale nedostalo a kdo by si to určitě zasloužil je značka Walter. Jak známo syn Václava Waltra Jaroslav odešel po válce do Strakonic, kde byl vrchním konstruktérem ČZ. Waltrovy motory 350 OHC soutěžily s úspěchem v padesátých letech na mezinárodním poli. Výrobu motocyklů prodal Walter v roce 1920 do firmy Jiřího Janatky v JTAR automontage Radlice (později – zřejmě pod tlakem nepřesného čtení a zaměňování počáteční iniciály J za I – změnil název značky na Itar). Kamilem Lhotákem zobrazený Itar typ A 1921 je tedy de facto ještě původním typem – tedy motocyklem značky Walter.  Další firma vyrábějíc í motocykly na našem území Premier Works v Chebu byly původně pobočkou anglické firmy na jízní kola a šicí stroje a motorky začala vyrábět až v roce 1923. Česká známka s motocyklem Premier sice bohužel není, ale Premier 500 SV z roku 1929 se objevil na kambodžské známce! Pro zajímavost Premier Works s výrobou motorek v roce 1932 přestala a nadále vyráběla pouze kola, ale později se opět věnovala výrobě německých motokol Fichtel & Sachs (odsud i náš známý „fichtl“ – synonymum pro motokolo či moped, chcete-li :-). Chebská značka Eska má svůj obrázek Motokola Eska Mofa 98 rok 1939 na kambodžské známce z roku 1986 (viz galerie). Burkina Faso našla zalíbení v Manetu M z roku 1947. Značka Praga je druhou, na kterou se ve filatelii – ani té světové – bohužel nedostalo (viz galerie). Pojďme tedy dál a to rovnou za tím nejdůležitějším (a také nejzobrazovanějším) - za naší vlajkovou národní značkovou lodí Jawa. Kromě dvou modelů, nakreslených Kamilem Lhotákem a vydaných u nás, je totiž Jawa poměrně slušně zastoupena ve světové známkové produkci. Na české známce se Jawa objevila ještě se závodníkem Jaromírem Čížkem z roku 1956 a samozřejmě se vyobrazení na známce dočkal o rok později František Šťastný na Jawě 350 2xOHC. Tato známka byla navíc vydána k velké ceně ČSSR v Brně. Opět na kambodžské známce byla vyobrazena Jawa 175 Viliers z roku 1933 – s licenčním motorem Viliers, který nahradil nepříliš vyhovujícího předchůdce  Wanderer - lidově přezdívaného „rumpál“. Janatka koupil licenci na Viliersy prý z důvodu nespolehlivosti „rumpálů“. Zato jawky třiapůle a kývačky se vyráběly dlouho a exportovaly do celého světa – především do spřátelených a rozvojových zemí a díky tomu se jejich obrázky dostaly i na několik cizokrajných známek. Asi nejbizarnější je vyobrazení Bizona na známce republiky Burkina Faso z roku 1970. V Afghánistánu dodnes populární třiapůle model 634 také dostala v roce 1974 své místo na známce. Značka Čezeta je kromě lhotákovské československé varianty  zastoupena ve světe modelem ČZ 500 1938 na Laoské známce z roku 1985. Snad kvůli hornatému terénu se dostala ještě Čezeta 175 motokrosový speciál na Kambodžskou známku z roku 1984. Maďarská pošta zase zobrazila na své známce z roku  1962  motokrosový speciál značky ESO 500 DT, na které jezdil mj. Ervín Krajčovič starší. No, tak z filatelistického hlediska jsem asi látku zcela nevyčerpal, zato jsem pro dnešek zcela vyčerpal sám sebe :-) Abyste se koukli na ty výše popsaný známky jděte do galerie sem. Dalším zajímavým zdrojem – i pro případný nákup je server www.motorcyclestamps.com Na něm si můžete prohlédnout hafo dalších světových známek s motorkami a pokud vás to chytne za srdce, můžete si je i online koupit.

Comments